افزایش نرخ تعامل در اینستاگرام یا اینگیجمنت پیچ engagement rat یکی از مباحث مهمی است که امروزه ذهن تمامی اینفلوئنسرهای اینستاگرام و اشخاصی که دارای صفحات بیزینسی هستند را به خود مشغول کرده است. این نرخ یکی از مهمترین پارامترهایی است که در هنگام تحلیل آمار و آنالیز پیج بررسی می شود. افزایش میزان آن نیز برای هر پیج متناسب با عوامل و فاکتورهای مختلفی نظیر تعداد لایک، به اشتراک گذاری مطالب، کامنت و … در مقایسه با تعداد فالورها متفاوت است.
فهرست مطلب
چرا افزایش نرخ تعامل در اینستاگرام مهم است؟
اینستاگرام یکی از محبوبترین شبکههای اجتماعی در دنیا محسوب می شود و امروزه برای تولیدکنندگان محتوا و مارک و برندهای مختلف در سرتاسر دنیا به یک منبع کسب درآمد تبدیل شده است. این شبکه اجتماعی از پتانسیل درآمدزایی بالایی برخوردار است و به صاحبان کسب وکارهای مختلف این امکان را می دهد تا با مشتریان خود ارتباط بهتری برقرار کنند و برند و نام تجاری خود را در سطح جهانی معرفی کنند.
با این حال که امروزه از شیوه های مختلفی برای بازاریابی و تجارت در اینستاگرام استفاده میشود اما انجام هیچ کدام از آنها بدون در نظر گرفتن میزان نرخ تعامل در اینستاگرام ممکن نیست.
در این هنگام سوالی که پیش میآید این است که چرا میزان نرخ تعامل در اینستاگرام و بالا بودن آن اهمیت دارد؟
برای پاسخ به این سوال دو دلیل مهم وجود دارد که عبارت اند از:
میزان تاثیرگذاری صفحه شما روی مخاطب را مشخص میکند.
در صورتی که محتوای ارائه شده توسط شما از کیفیت مناسبی برخوردار باشد، میتواند برای مخاطبین جذاب باشد و نظر آنها را به خود جلب کند. در نتیجه بیشترین میزان لایک، کامنت، ذخیره و اشتراک گذاری را کسب میکند که این امر باعث افزایش تعامل پیج شما در اینستاگرام میشود. در واقع افزایش نرخ تعامل در اینستاگرام، میزان تأثیرپذیری کاربر و حجم مشارکت آنها را روی پستهای مختلف به نمایش میگذارد.
فیک و غیر واقعی نبودن فالورهای پیج شما را نشان میدهد.
نرخ تعامل، میزان ارتباط، تعامل و تاثیرگذاری یک صفحه بر روی فالوورهای واقعی را نشان میدهد و میتواند نشان دهنده غیر واقعی و فیک نبودن فالوورها باشد. به همین دلیل تمامی برندها و شرکت ها زمانی که میخواهند به پیج های تبلیغاتی یا اینفلوئنسرهای فعال در اینستاگرام سفارش همکاری یا تبلیغات بدهند، در ابتدا اینگیجمنت ریت صفحه آنها را بررسی میکنند.
نحوه افزایش تعامل در اینستاگرام
راهکارهای زیادی برای افزایش دادن نرخ تعامل در اینستاگرام وجود دارد که از مهمترین آنها عبارت اند از:
۱.مارک و برند تجاری خود را بسازید
حتما تا به حال در اینستاگرام با برندهایی مواجه شده اید که در هنگام تماشای پست های آن ها بدون اینکه نام صفحه آنها را بخوانید، متوجه میشوید که به چه برندی تعلق دارند. به صورت معمول این برندها برای ساخت محتوای خود و پست کردن آن در اینستاگرام از یک قالب و استایل مشخص استفاده میکنند. به عنوان مثال برخی از این برندها محتوای خود را با استفاده از فونت و قالبهایی خاص یا در استایل های تک رنگ، ستونی، شطرنجی و …. منتشر میکنند.
این موضوع میتواند در افزایش نرخ تعامل در اینستاگرام تاثیر زیادی داشته باشد. به همین دلیل بهتر است ظاهر صفحه ی اینستاگرامی خود را با یک استایل مشخص و خاص طراحی کنید. زیرا استایل صفحه اینستاگرامی شما برند شخصی شما و معرف نام تجاری شما محسوب می شود.
۲.مخاطبان خود را بشناسید
یک ارتباط تعاملی مناسب در شبکههای اجتماعی نیاز به هدف گذاری دارد و باید به صورت هوشمندانه انجام شود. به همین دلیل قبل از تولید محتوا باید شناخت مناسبی از مخاطبان خود داشته باشید.
شما باید بدانید مخاطبان شما چه سنی دارند؟ کجا زندگی میکنند؟ محتوای شما چه تاثیری بر روی آنها میگذارد؟ فالوورهای شما چه انتظاری از صفحه اجتماعی شما دارند؟ و به صورت دقیق از دنبال کردن شما چه هدفی دارند؟
برای رسیدن به این هدف باید برای شناسایی نیازها و تمایلات کاربران خود و رفع مشکلات آنها وقت بگذارید. علاوه بر این میتوانید از امکانات جذاب اینستاگرام نظیر تحلیل فالوورها استفاده کنید. این ابزار تحلیل اینستاگرام یا Instagram insight به شما کمک می کند تا عملکرد کلی پیج خود را ارزیابی کنید و تأثیر محتوای ارائه شده را بر روی مخاطب ببینید. در نتیجه نسبت به کاربران خود و نیازهای آنها اطلاعات لازم را دریافت می کنید.
۳.مرتب پست ارسال کنید
بعد از شناخت مخاطب هدف خود باید محتوایی با ارزش در صفحه اینستاگرامی خود منتشر کنید. محتوای تولید شده باید از کیفیت مناسبی برخوردار باشد، نیازهای مخاطب را رفع کند و به نحوی تولید شود که کاربر از تماشای آن لذت ببرد.
انتشار پست در صفحه اینستاگرامی باید به صورت مرتب انجام شود تا بتواند در افزایش نرخ تعامل در اینستاگرام موثر باشد. البته این نکته را باید در نظر گرفت که کیفیت محتوا اهمیت بسیار بیشتری از کمیت آن دارد و در تولید محتوا نباید کیفیت را فدای کمیت کرد.
تعداد دفعات انتشار پست با توجه به استراتژی بازاریابی شما، هدف و موضوع پیج می تواند متفاوت باشد. اما ساعت انتشار پست باید متناسب با شناختی که از فالوورهای خود دارید، تعیین شود.